Bomullsbröllop - 1 år - 19 Sept 2010

Bröllopsdagar firar vi för att påminna oss om varför vi gifter oss. En dag att speciellt ägna åt varandra och ett tillfälle att uttrycka vår kärlek för varandra. Vi firar våran dag med vårt värdpar och en middag på stan. 


Lite kuriosa: Alla bröllopsdagar har ett namn, och enligt gammal tradition ska mannen ge sin hustrun en gåva av just detta material. I dag är det lika vanligt att även kvinnan ger mannen en gåva på bröllopsdagen. Vi valde dock att fira tillsammans ute på stan istället för en gåva - då det både är trevligare och festligare. Så vi ser fram emot middagen ikväll med våra goda vänner från Göteborg.


Det var i mitten av 1700-talet som man började att fira årsdagen av bröllopsdagen i Sverige . Det var vanligt att firandet skedde i kyrkan ”man gifte om sig”. Firandet kallades jubelbröllop och har sin bakrund i de fester som påvarna höll med inspiration från Bibelns judiska jubelår 1300. Allra äldst är firandet av guldbröllopsdagen.

Småningom uppkom en terminologi för firandet av bröllopets olika årsdagar, alltså "bröllopsdagar". I vissa fall skiftar benämningarna, t.ex. så kallas 60-, 65-, 70- och 75-års dagarna omväxlande både diamant- och järnbröllop.

1 år
Bomullsbröllop


Ser fram emot många underbara bröllopsdagar med min älskling - som jag älskar så otroligt mycket. Tack Ulf för att du berikar mitt liv och står ut med mig :-)))
Puss och Kram och hoppas vi får ett långt och lyckligt liv ihop!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0